click here ^_^

Labels

riang selalu ^_^

Monday, 11 November 2013

Jangan mendahulukan adat dan membelakangkan sunnah!



 
Saya tertarik untuk berkongsi kata-kata kakak saya di status facebooknya..semoga bermanfaat^_^
 
JANGAN mendahulukan adat dan membelakangkan sunnah ! JANGAN mendepankan trend sampai membelakangkan syar'iyah Islam.

"Namun usaha untuk menjernihkan antara agama dan adat, jauh lebih sukar dari yang dijangka. Walaupun nyata bersalahan dengan agama, mencabut adat yang asing dari Islam, tidak semudah mencabut kemuncup yang lekat di kain. Akarnya dalam mendasar, batangnya tajam berduri. Mencabutnya dengan tergesa-gesa hanya mengundang luka. Khususnya adat yang bersangkut dengan maruah keluarga." (Saiful Islam, 2007)

"Atas prinsip proaktif, fokuslah pada apa yang kita mampu mengawal dan mengubahnya. Maafkan percanggahan yang ada. Maafkanlah kebiasaan yang ada dan cubalah untuk minimumkan apa-apa yang agama tidak suka."(Saiful Islam, 2007)...

p/s: keterujaan kita bertunang, bernikah, kenduri kendara terkadang ada tersasar atau SENGAJA menyasarkan diri untuk melakukan pelbagai tindakan yang tak sepatutnya pada sisi syar'iyah (cth semasa yang biasa orang buat: bergambar berdua dengan tunang tanpa mak ayah atau org lain).

cth solusi: Elok takde pelamin bagai atau kamera canggih sbb boleh mencegah hal-hal syubhah dari berlaku.

Saya bersyukur mak dan abah saya tak terlalu memberatkan hal-hal sebegitu. ambil yang ringan dan memudahkan. yang paling utama berada dilandasan syar'iyah.

 saya-anti: 

 1)pembaziran dalam majlis-->sbb kenduri pakai duit sendiri. sakit nak kumpul duit, rezeki ko la bapak ko sponsor kan? heh!->membazir tu sahabat syaiton,
2)outdoor/indoor photoshoot->kadang2 jauh naik kereta datang nak jumpa pengantin, tapi depa dah hilang pi putrajaya la, pantai la, kebun bunga la, terkilan sbb kirim pada mak ayah depa je. photoshoot esok pagi lepas kenduri tak leh ea?
3)pelamin utk tatapan umum->secara pribadinya, sy dipelamin duduk melangut ber make up bagai, kejap2 org dtg amik gambo, tgk tetamu yang hadir makan sambil pandang2 kita, uuuuuihhh! malu seyh. takpe la, tak de pun tak kisah. harga pelamin boleh buat bayar road tax kete 2,3 kali tau. uhuhu~
4)buat kenduri terpaksa berhutang->ikut kemampuan sudah. kalau dlm masa 3bulan sblm kenduri boleh kumpul 4,5 ribu shj, panggil la jemputan bawah 500 orang. jiran setempat, saudara mara n shbt rapat. dah cukup kan.
5) baju pengantin menonjol ya amat->kalau menyewa rugi. jahit tempah pun rugi sebab berani pakai sekali waktu kawen tu je.ini depend la, majlis masing-masing. kalau saya ni biasa pakai baju jubah gedabak kaler kusam/ baju kuliah semedang, tetiba pakai baku kaler cerah kain kilat2 ade selendang, dah cukup cun dah tu utk jd pengantin.