click here ^_^

Labels

riang selalu ^_^

Thursday 24 October 2013

Anda tahu kisah petani buta dan dua biji telur? marilah baca^_^




Alhamdulillah...bersyukur kehadrat Allah S.W.T kerana dengan izinnya dapat kita merasa nikmat yang diberikan didunia..selawat dan salam kehadrat junjungan besar nabi Muhammad SAW..In syaa allah hari ini saya ingin kongsikan sebuah cerita yang sangat simple. Walaupun cerita ini seperti fantasi tetapi mempunyai pengajaran yang sangat bermakna kepada kita. Cerita ini saya dengar daripada mulut guru saya ketika belajar di kelas..

         Cerita ini adalah bertajuk kisah seorang petani buta dan dua biji telur. Pada satu hari terdapat seorang petani yang buta kedua belah matanya. Petani tersebut merupakan orang yang sangat rajin di dalam melakukan pekerjaannya. Pada suatu hari, petani buta telah masuk ke dalam hutan untuk mencari sedikit makanan untuk dia makan. Dengan izin tuhan, petani telah menjumpai dua biji telur yang dalam di dalam keadaan bersama kedua-duanya. Petani telah membawa kedua-dua biji telur tersebut kerumahnya untuk di masak. Apabila sampai di rumahnya, petani tersebut telah berubah fikiran apabila terlintas di fikirannya untuk menetaskan kedua-dua biji telur tersebut.

           Dua biji telur tersebut telah diletakkan di dalam reban agar di ramkan oleh ayam yang berada didalam reban tersebut. Oleh kerana sifat keibuan yang terdapat dalam diri ayam tersebut, Kedua-dua biji telur tersebut di ramkan sehingga menetas. Apabila menetas, lahirlah pasangan kembar yaitu seekor anak itik dan seekor anak buaya. Petani menjaga kedua-dua anak itik dan anak buaya itu dengan penuh kasih sayang. Semasa kecil, anak itik dan anak buaya sangat mesra bersama. Anak itik dan anak buaya saling bermain dan makan bersama-sama.

          Apabila itik dan buaya tersebut telah dewasa, sifat buas telah lahir dalam diri buaya sehingga buaya telah memakan itik tersebut. Kembar yang dari kecil bersama telah di makan oleh buaya tersebut.Apabila mendengar bunyi itik yang sangat kuat kerana di ancam oleh buaya, petani tersebut lantas pergi ke tempat kejadian berikut. Kerana kerisauan terhadap itik tersebut, petani buta itupun meraba-raba menggunakan tangannya. Apabila sibuk meraba-raba, tiba-tiba tangan petani tersebut telah di gigit oleh buaya..petani pun menjerit kesakitan..TAMAT..hehehe

        Okeyh..Pengajaran yang saya dapat ambil ialah, Kita sebagai manusia hendaklah bijak untuk memilih kawan. Tidak mustahil kawan yang kita anggap baik di mata kita tetapi dia sebenarnya  adalah kawan yang ingin tikam kita dari belakang. Bijak memilih kawan adalah sangat penting khususnya ketika belajar dan bekerja. Jadilah kawan yang boleh memberi manfaat kepada sahabatnya.. ^_^. Jika ada pengajaran lain, anda fikirlah sendiri ye..hehehe..

No comments:

Post a Comment